"Авто в позику" — розвиток послуги в Україні

Асоціація лізингодавців України провела чергове дослідження ринку автомобільного прокату. Його результати засвідчили, що в другій половині 2012 року відбулося сезонне зниження розміру автопарку великих компаній, які надають дані послуги. Однак загалом ринок продемонстрував позитивну динаміку. В 2013 році, за експертними прогнозами, зростання ринку складе близько 25 %. “Хрещатик” з’ясував, скільки коштує послуга “авто в позику” і серед яких клієнтів вона користується популярністю.

Рівень проникнення послуги

Ринок автопрокату останніми роками активно розвивається. За оцінками експертів, зростання складає приблизно 15—20 % щорічно. Перш за все це пов’язано з розвитком інфраструктури та збільшенням пасажиропотоку в нашій державі. Результати дослідження Асоціації лізингодавців України показали, що майже всі компанії-лідери ринку автопрокату наростили власні автопарки за минулий рік. Загалом автопарк прокатних компаній збільшився більше, ніж на 18 %. Лідером ринку залишається компанія “Оптіма Лізинг/Sixt”. На кінець 2012 року в її парку налічувалося 603 авто, а це на 43 % більше, ніж у 2011-му. Друга за кількістю машин компанія “ВІП Рент/Avis” — 324 автомобілі, третя — “Рентал Груп/Budget Rent a Car” — 204 авто. Ця трійка лідерів залишається незмінною вже протягом кількох років.
Загалом, згідно з даними ассоціації, розмір ринку оренди автомобілів у 2012 році склав 2000 одиниць. Також торік ринок прокату авто в нашій країні зріс на 25 %, що зумовлено проведенням Євро-2012.

Однак, за словами виконавчого директора “Europcar Україна” Олега Колібаби, в західних країнах рівень проникнення послуги оренди машин є все ще значно вищим у порівнянні з Україною. “У Польщі на 10 тис. осіб припадає 3 прокатних авто, в Німеччині — 25, в Україні — лише 0,5. Розвиток ринку оренди автомобілів визначається загальними показниками економічного зростання, туристичною привабливістю країни й динамікою міжнародного авіапасажиропотоку”,— коментує експерт.

Оскільки ринок автопрокату України є досить молодим, то рівень сервісу, що надається прокатними компаніями, все ще потребує покращення в порівнянні, наприклад, з європейськими країнами чи США. “Навіть присутність в Україні багатьох міжнародних представництв прокатних компаній не гарантує високого рівня їх сервісу, на який звично розраховують клієнти з-за кордону. А якщо говорити про наших співвітчизників, то вони здебільшого користуються послугами місцевих компаній, і головною тому причиною є зрозуміле бажання заощадити, бо різниця у вартості на аналогічне авто може сягати до 30 %”,— зауважив директор з розвитку ТОВ “БЛС” Денис Копієвський.

Хто й навіщо бере авто в прокат?

З кожним роком зростає кількість українців, які обирають послугу оренди автомобіля як зручне рішення для подорожей в популярних туристичних напрямках, а саме в Карпатському регіоні та Криму.

“В основному послугами оренди користуються туристи й ділові люди, які відвідують Україну,— зазначив Олег Колібаба.— Також цими сервісами користуються українські та міжнародні компанії, які прагнуть бути більш гнучкими в своїх витратах на автомобілі”.

Серед головних причин, з яких клієнти беруть авто в прокат, можна виокремити відпочинок, ділові поїздки, святкування різних особистих подій, тимчасову заміну власного авто, наприклад, через ремонт, тестування марки та класу машини, яку клієнт в подальшому планує придбати, тощо.

За словами експертів, оскільки попит на оренду авто більшою мірою залежить від туристичного потоку, послуга автопрокату стає більш популярною в літній та новорічний періоди. Традиційно “сезон” починається з травня та триває до вересня, саме тоді помітно збільшується кількість звернень клієнтів до компаній, що надають подібні послуги. А от найменша кількість клієнтів цікавиться орендою авто в листопаді й лютому.

Вартість послуги

Ціна послуги залежить від класу обраного автомобіля й періоду оренди — чим він довший, тим менша ціна за добу. Вартість оренди автівки економ-класу в средньому складає від 200 грн за добу. Вартість страхування, на яку припадає майже 20 % вартості оренди, завжди включається у вартість платежу, але клієнт несе відповідальність у розмірі застави, яка в усіх компаніях є обов’язковою.

Зазвичай ціни на оренду авто вищі в літній період. Мінімальний термін автопрокату — 1 день, максимальний — 1 рік з можливістю подальшого подовження. В середньому ж в Україні орендують автомобіль на 7 днів. За словами фахівців, у 2012 році суттєвих змін у вартості оренди авто серед компаній не відбувалося за винятком періоду, коли країна приймала Євро-2012. Тоді спостерігалося 30—40-відсоткове зростання цін на дану послугу.

“Найбільшим попитом користуються автомобілі економ- та компакт-класу, клієнти віддають перевагу автомобілям іноземних марок,— коментує пан Колібаба.— Також зростає кількість осіб, які надають перевагу автівкам з автоматичною коробкою передач”.

За словами Дениса Копієвського, скоріше за все, саме вартість оренди, а не модель та марка визначає популярність авто. Тому клас “економ” завжди користується найбільшим попитом.

Попит на автопрокат зростатиме

“При більшій відкритості України до світу можна очікувати зростання кількості потенційних клієнтів, які охоче орендуватимуть авто. Цьогоріч не очікується значної зміни цінової політики компаній з оренди автомобілів, при цьому ціни будуть визначатись вартістю та додатковими митами на нові авто”,— прогнозує Олег Колібаба.
Денис Копієвський у свою чергу додає, що вартість послуги з автопрокату серед компаній є досить конкурентною, тому слід очікувати від них покращення якості сервісу, а також своєчасного оновлення автопарку, від чого клієнти лише виграватимуть.

Олександр ХАРЬКО “Хрещатик”