Укрзалізниця уклала договори в рамках виконання Програми оновлення локомотивного парку

Укрзалізниця реалізує комплекс заходів на виконання “Програми оновлення локомотивного парку залізниць України на 2012-2016 рр.”. За результатами проведеної процедури державних закупівель послуг фінансового лізингу на придбання електровозів Донецька, Львівська та Одеська залізниці уклали договори на поставку 350 локомотивів у рамках виконання Програми оновлення локомотивного парку. Це 50 вантажних електровозів серії 2ЕС10 виробництва ТОВ «Уральські локомотиви», 70 вантажних електровозів серії 2ЕЛ5 і 230 електровозів серії 2ЕЛ4 виробництва ПАТ «Луганськтепловоз».

Договори з лізингодавцем на придбання локомотивів укладено терміном на 7 років з виплатою 9,5% річних. Лізингові виплати розраховані на сім років. Усі платежі прив’язано до долару США.

Загальна вартість предмета закупівлі включає в себе вартість предмета лізингу та суму витрат лізингодавця, пов’язаних з виконанням договорів лізингу. Вартість лізингових послуг (на рівні 9,5% річних) дорівнює вартості залучених коштів Укрзалізницею на міжнародних ринках капіталів у травні 2013 року, є безперечно привабливою для галузі та, в свою чергу, свідчить про впевненість інвесторів у фінансовому стані та фінансовій стабільності Укрзалізниці.

2ЕС10Згідно підписаних договорів, зокрема, на Донецьку залізницю планується поставити 7 електровозів серії 2ЕС10 та 230 електровозів серії 2ЕЛ4. З них, у 2013 році буде поставлено 7 електровозів серії 2ЕС10 та 2 електровоза серії 2ЕЛ4, у 2014 році – 28 електровозів серії 2ЕЛ4, у 2015 році – 100 електровозів серії 2ЕЛ4 та у 2016 році – 100 електровозів серії 2ЕЛ4.

На Одеську залізницю у 2014 – 2016 роках буде поставлено 70 електровозів серії 2ЕЛ5. Зокрема, у 2014 році – 5 од., 2015 році – 30 од., 2016 році – 35 електровозів.

На Львівську залізницю – за цей же період, згідно з угодою, поставлять 43 двосекційні електровози серії 2ЕС10, з них у 2014 році – 10, у 2015 році – 15 та у 2016 році – 18 електровозів.

 Придбання рухомого складу за механізмом фінансового лізингу фахівці Укрзалізниці називають ефективною формою залучення капітальних інвестицій у галузь, потреба у яких перевищує наявні у галузі обігові кошти.

2ЕЛ4Із отриманого галуззю доходу першочергово кошти спрямовуються на виплату зарплати працівникам – 36%, відрахувань до бюджету і цільових фондів – 24%, на заходи і забезпечення безпеки руху – 27%, таким чином на оновлення основних засобів залізниці України мають змогу спрямувати лише 8-10% власних коштів. Окрім того, не виконується ст.10 Закону України «Про залізничний транспорт» щодо придбання рухомого складу за кошти з держбюджету. Тому залізничники залучають інвестиції шляхом кредитування чи через механізм фінансового лізингу, – пояснюють  у головному фінансовому управлінні Укрзалізниці.

Спеціалісти Укрзалізниці називають фінансові умови лізингу більш стабільними, ніж умови кредитних договорів: протягом всього строку дії договору залишаються незмінними, на відміну від кредитного договору, де відсоткові ставки за кредит періодично змінюються, залежно від кон’юнктури ринку банківських послуг. Для Укрзалізниці застосування механізму фінансового лізингу, порівняно з кредитуванням, має ще низку переваг. А саме: фінансовий лізинг, на відміну від кредитування, не вимагає додаткового забезпечення (гарантій, застави майна тощо) з боку Укрзалізниці. Фінансовий лізинг створює можливості для залучення інвестиційних коштів на більш тривалий строк, тобто строк дії договору лізингу, який, як правило, перевищує строк дії кредитних договорів, що дозволяє зменшити розміри щорічних лізингових платежів в порівнянні з аналогічними кредитними. Відповідно залізниці мають можливість оплати лізингових платежів  у міру одержання доходів від робіт або послуг, які виконані за допомогою цих об’єктів лізингу. Крім цього відсутня необхідність довготривалого фінансування виробництва об’єктів лізингу та не відбувається одночасне вилучення обігових коштів у великих розмірах. Лізинг надає лізингоодержувачу більш вагомий правовий статус, ніж статус позичальника при одержанні кредитних ресурсів.

Нагадаємо, що “Програма оновлення локомотивного парку залізниць України на 2012-2016 рр.” затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2011 № 840. Згідно з програмою оновлення локомотивного парку залізниць України у п’ятирічний термін необхідно замінити 509 застарілих електровозів. Укрзалізниці своїх обігових коштів вистачає тільки на 10% від потреби на оновлення парку рухомого складу, тому використовується  механізм залучення кредитних коштів та фінансового лізингу.

Також раніше в рамках Програми оновлення локомотивного парку залізниць України згідно з діючим договором на придбання упродовж 2012-2016 років 110 вантажних електровозів постійного струму серії ВЛ11М/6 між ДП «Укрзалізничпостач» і акціонерним товариством “Электровозостроитель” (Грузія), здійснюється поставка  локомотивів на Придніпровську залізницю.

УЗ