Пане Граф, Ваша компанія вступила до Асоціації лізингодавців відразу після того, як Ви відкрили представництво в Україні. В необхідності вступу до професійного об’єднання Вас ніхто не переконував, що є не надто типовим для України. Тож мабуть Ви вважаєте, що задля захисту власних інтересів та обміну досвідом лізингодавці мають об’єднуватися?
Це принцип компанії Порше. Ми прагнемо бути якомога ближче і до ринку, і до наших конкурентів. Якщо, до того ж, в країні діє Асоціація, яка захищає наші інтереси або хоча б їх частину, ми без будь-яких вагань стаємо її членом. Разом беремо участь у заходах, ділимося власним досвідом, який є дуже цінним, особливо в європейських країнах, де наші позиції доволі вагомі. Скажу більше: навіть наші конкуренти цінують те, що ми ділимося з ними досвідом.
Слід зазначити, що Вашу активну позицію відчутно і в Асоціації лізингодавців. Які види її діяльності, на Вашу думку, мають стати найважливішими у нинішній ситуації?
Одним із глобальних питань, яке потребує термінового вирішення, є автостатистика.
Кожен квартал ми змушені придбавати авто статистику у консалтингових компаній, але інформація від них буває досить поверховою, не завжди точною. Тому, було б набагато краще, аби компанії-члени Асоціації збирали власну автостатистику, адже всю ключові гравці цього ринку у нас представлені. Я особисто готовий надавати всі цифри по нашій компанії, не приховуючи жодної, і очікую такого ж кроку і від колег по бізнесу. Найкраще вирішення цієї проблеми – генерувати дані в Асоціації та готувати щомісячну або щоквартальну звітність для всіх членів. Щиро сподіваюсь, що інші лізингові компанії підтримають мою пропозицію.
Також я виділив би вкрай важливу діяльність Асоціації – лобіювання. Тут нам треба разом інтенсивно рухатися вперед і змінювати законодавство задля подальшого розвитку лізингу.
Поговорімо тепер про Вашу компанію. Тільки-но вона вийшла на український ринок, як розпочалась фінансова криза. Втім, це Вас не злякало і не зупинило. Порше Лізинг залишається однією з небагатьох компаній в Україні , від якої постійно надходять позитивні новини і нові продукти. Навіть попри скруту Ви рухаєтеся вперед, у той час як інші компанії прагнуть хоча б утриматись на існуючих позиціях. Як вам це вдається?
На щастя, ми вийшли на ринок у доволі вигідний момент. Розпочали підготовку бізнесу на початку 2008 року, а працювати почали вже восени. На той час у нас не було великого портфеля угод, як майже у всіх наших конкурентів. Для них ще й досі залишається суттєва проблема – впоратися з проблемними клієнтами, з якими угоди були підписані один, два, три, чотири роки тому. Крім того, вони відчули на собі негативний вплив кризи у ситуації з коливаннями курсів валют. А на додаток- проблеми з наданням кредитів в Україні, підвищенням банками відсоткових ставок….
Ми уникнули цих негараздів, оскільки розпочали з нуля, тож ці переваги допоможуть нам подолати і посткризовий етап. А коли криза закінчиться, у нас нарешті буде реальний ринок, на якому можна буде конкурувати. Те, що маємо сьогодні, взагалі складно назвати ринком, тож нам легко зайняти сильну позицію, коли конкуренції майже немає.
Пане Граф, ви кажете, що банки значно підвищують відсоткові ставки. Хіба Вас це не стосується? Звідки Ви залучуєте фінанси?
Для нас рефінансування також стало трохи дорожчим, аніж раніше, але ми звикли до рефінансування на міжнародному ринку цінних паперів. Саме тому ми маємо можливість розподіляти загальні інвестиції на різні ринки та види діяльності. Таким чином, вартість інвестиції і досі є прийнятною для нас.
Ви постійно залучаєте до співпраці нових клієнтів. Цікаво, яким чином Ви диверсифікуєте ризики, адже сьогодні більшість з них має реальні чи потенційні проблеми з платоспроможністю? У Порше Лізинг значний обсяг проблемних клієнтів?
На сьогоднішні маємо близько 500-600 угод, з яких лише 5-10 проблемних, тобто 1-2%. Щодо диверсифікації ризиків, то про це дбаємо під час відбору претендентів. Значною мірою допомагає розвинена система оцінювання, головним аспектом якої є прийнятність лише офіційних джерел прибутку у клієнта.
Вважаю, що чимало банків та лізингових компаній діяли по-іншому,через що сьогодні мають великі проблеми. В Україні є значний обсяг готівки, який походить від «чорного» бізнесу. Ці кошти не задекларовані, і ніхто не може довести, що ці джерела будуть дійсними завтра. Легальні, офіційні гроші є базисом для нашого рішення, ніщо окрім них.
Нещодавно Ви оголосили про започаткування програми оперативного лізингу. Чому Ви це зробили? Чи плануєте відкриття нових програм та нових продуктів?
Наш головний продукт -фінансовий лізинг, який є дуже привабливим з економічної точки зору. Тут ми працюємо як з приватними, так і з корпоративними клієнтами, і такий вид лізингу складає близько 99% наших угод.
Оперативний лізинг перебуває сьогодні у доволі слабкій позиції через недосконале законодавство, особливо систему оподаткування, яка робить цей вид лізингу непривабливим для приватних клієнтів. Тому цю програму застосовуємо для корпоративних та міжнародних клієнтів.
На черзі – програма кредитування. Сьогодні ми маємо лізингову лінію, яка добре працює і має потенціал для майбутнього, але потребує стабільного законодавства, над яким Асоціація лізингодавців сьогодні, на щастя і працює.
Крім того, ми заснували ще одну компанію – Порше Мобіліті, яка займатиметься такими операціями, як кредит на купівлю авто для бізнесу. Вона орієнтується на наші автомобілі – Фольксвагенах та Ауді. Тож очікуємо, що співвідношення між лізингом і кредитом буде 20/80.
Ви почали співпрацювати с новими парнерами у сфері страхування. Мабуть плануєте надавати додаткові послуги, щоб зробити процедуру лізингу привабливішою ?
Якщо бути відвертим, страхування в Україні бажає бути кращим. Сьогодні воно суттєво відрізняється від європейських стандартів. Ми ж прагнемо, щоб і наші партнери зростали, і ми разом із ними. А на перспективу вважаємо за доцільне заснувати власну страхову компанію.
Інший аспект додаткових послуг – фліт-менеджмент, адже в Україні ми маємо конкурувати з банками. Тому хочемо довести всьому ринку, що наші ставки достатньо привабливі, а то й кращі ніж у більшості банків.
У ЗМІ чимало інформації про події, які Порше Лізинг влаштовує для своїх партнерів задля налагодження стосунків. Якими методами соціальних комунікацій ви користуєтеся, і чим відрізняються бізнес-середовище України та, наприклад, Австрії?
По-перше, я глибоко переконаний, що саме професійні комунікації є складовою успіху, і особливо це стосується відносин з партнерами, дилерами, постачальниками. Ми повинні відчувати довіру один до одного.
Якщо поглянути на статистику, доля лізингу на автомобільному ринку становить близько 1,7%. В усіх інших країнах, де ми присутні, ця цифра коливається між 50 і 70 відсотками загального ринку. В Україні домінує кредит. Тож ми залежимо від довіри і лояльності наших партнерів-дилерів, бо хочемо довести, що лізинг – це зручний фінансовий інструмент.
Щодо різниці бізнес-середовища між країнами, поділюся власним досвідом, адже до України я працював в Австрії та Сербії, яка, між іншим, набагато відкритіша для встановлення нових відносин, ніж Австрія. Бізнес в Австрії, який розвивався протягом останніх 50 років, сьогодні перебуває на найвищому рівні: організації, інфраструктура, законодавство – усе в порядку. В Україні усілякі заборони та ліміти, недосконале законодавство гальмують рух вперед. З іншого боку, тут є набагато більше простору для розвитку і прогресу, ніж у розвинених країнах.
Чи могли би ви розповісти нам про фінансові результати Порше цього року?
Відверто кажучи, у цьому році ми зафіксували суттєві втрати, незважаючи на наявність 500-600 контрактів. Тож поки-що нам далеко до того, аби отримувати прибуток. Але це частина нашої стратегії – сьогодні ми інвестуємо у ринок.
Отже, є надія, що Ви вийдете із скрутного становища і почнете заробляти?
Якщо матимемо таку кількість контрактів – це неможливо, тож ми сподіваємося, приростити їх кількість значним чином.
Наші відсоткові ставки задля привабливості є значно нижчими в порівнянні з банками
(12,5%, а банки встановлюють їх на рівні 22-25%), що також не сприяє швидким заробіткам, але ми збираємося продовжувати таку політику, бо на мою думку, великі відсоткові ставки руйнують економіку. А ми віримо у майбутнє, віримо у ринок, а тому і залишатимемося в Україні і, звісно, будемо заробляти .
Тобто сьогодні Ви поки що інвестуєте і чекаєте?
Ні, ми інвестуємо і діємо!
Нещодавно було оголошено про злиття двох автогігантів – Порше і Фольксваген.
Чи вплинуло це якимось чином на Вашу компанію і як?
На це питання складно відповісти. Угоду було укладено нещодавно між двома компаніями – виробниками автомобілів у Німеччині. Порше Холдинг, до якого належить наша компанія, є абсолютно незалежною від автовиробника юридичною особою. Він базується в Зальцбурзі (Австрія) і є найбільшим продавцем автомобілів у Європі (продає щорічно 500.000 авто). Порше і Порше Холдинг мають лише одну спільну річ – обидві компанії належать членам родини Порше, але це дві незалежні компанії.
Угода, укладена нещодавно, також має за мету продати Порше Холдинг Фольксвагену, що суттєво вплине і на наші позиції. Як саме – стане зрозуміло через декілька місяців.
На мою думку, це великий шанс: разом ми сформуємо найбільшу автомобільну групу у світі, а значить, матимемо нові можливості як для усієї групи, так і для подальшого розвитку в Україні.
Пане Граф, яким Ви бачите майбутнє лізингового ринку? Чи всі компанії виживуть? Коли закінчиться криза у галузі?
Саме зараз найкращий час для розвитку лізингу, і ми ним користуємося. Чимало наших конкурентів припиняють сьогодні бізнес через брак коштів. У нас також є певні фінансові обмеження, але це вирішують наші акціонери.
Вважаю також, що більшість гравців переживуть кризу, щонайменше ті, що зуміють зменшити витрати. Я був дуже здивований, коли дізнався, скільки працівників зайнято в українських компаніях, наших конкурентах. Це не відповідає міжнародному досвіду. Якщо у вас 3-4 тисячі контрактів, вам не потрібно більше ніж 30-40 працівників, а їх часто тут значно більше. Компанії мають працювати дуже ефективно і зменшувати витрати.
Інша річ, яка має суттєве значення, звідки ви берете фінанси. У цьому випадку іноземні компанії мають перевагу над місцевими, і вони відновляться швидше. Врешті-решт, 10-15 найбільших компаній все-таки переживуть кризу. Щодо подальшого розвитку лізингу, маю підтвердити, що лізинг сильний, він виживе і буде розвиватися. В наших брендах ми маємо долю лізингу близько 15% (в 10 разів більше, ніж у середньому на ринку). І я переконаний: ми вже ніколи не втратимо те, що здобули сьогодні.
Пане Граф, якою є історія Вашого власного успіху?
Я не знаю, чи це історія успіху. Просто завжди прагнути любити те, чим займаюся, а якщо відчуваю, що справа мене не захоплю,то змінюю її.
Яким був Ваш шлях до позиції, яку Ви сьогодні посідаєте у Порше Лізинг Україна?
Професійну кар’єру розпочав у Порше, і у цій компанії працюю вже 27 років. Був програмістом, розробляв програми для автодилерів. Згодом обіймав різні позиції: відповідав за фінанси, торгівлю, дилерську мережу тощо.
Потім був великий крок за межі Австрії – мене призначили працювати в Белград (Сербія), де я займався імпортом автомобілів Порше, і за 5 років ми здійснили прорив на ринку. Це був чудовий досвід.
Коли Порше Холдинг вирішив увійти на український ринок, мене запросили очолити компанію Порше Лізинг Україна. Я погодився і це стало до деякої міри випробувння для мене – інша країна, інший продукт. Але як тільки літак приземлився у Києві, я одразу відчув себе вдома. Україна – чудова країна, Київ – прекрасне місто, люди дуже привітні, тож працювати в Україні – задоволення для мене.
Яку пораду ви дали б нашому уряду, своїм колегам-лізингодавцям та клієнтам?
Не певен, що маю право давати поради уряду. Але хотів би побажати зменшити бюрократію, яка лише збільшує корупцію у країні. Багато нормативних актів є зайвими і надуманими.
А як ви думаєте може введення електронного документообороту могло б якось зарадити ситуації?
Це було б гарне рішення. Але існує багато норм, які взагалі требя скасувати. Наприклад, коли ти керуєш службовим авто, то маєш кожного дня заповнювати форму. І таких прикладів безліч.
Конкурентам раджу більше пропагувати та рекламувати лізинг як продукт. Наприклад, наша компанія підготувала серію прес-релизів про переваги лізингу та порівняння українського досвіду з європейским.
Потенційним клієнтам я порадив би піти до їхнього дилера. Ціни на авто найнижчі саме зараз. Чимало дилерів через кризу не могли продати авто, хоча мали їх цілі склади. Тому вони постійно зменшували ціни. Зараз вони неймовірно низькі. У нас навіть є громадяни, що телефонують з Іспанії чи Німеччини, щоб придбати авто у нас і перевезти його в іншу країну. А якщо хто хоче взяти авто у лізинг, то вигідніше за все зробити це в «Порше Лізинг».
Чи правда, що кожна четверта машина в Україні з придбаних в лізинг, береться у Вашій компанії, як було якось зазначено у новинах?
Так, але лише кожна четверта з тих, що беруться у лізінг, а ми прагнемо до того, щоб це була кожна четверта з придбаних взагалі.