Бізнес проти пандемії: хроніка боротьби в особах. Історія від Андрія Павлушина, голови ОТП Лізинг


Джерело: Liga.net

Календар на стіні кабінету гендиректора компанії ОТП Лізинг Андрія Павлушина випадково потрапив в поле зору веб-камери його комп’ютера під час скайп-колла з журналістом LIGA.net. Але ця незначна в інші часи деталь зараз справляє дивне враження: щойно закінчився березень, на звичайному офісному календарі пішов другий тиждень квітня, але цих місяців, як і, ймовірно, травня, в цьому році ніби немає.

У всякому разі, в розумінні бізнесу. Ділову весну 2020 го – ледь самий чи не самий активний період в році – скасувала пандемія коронавіруса. Тисячі угод зупинені, сотні позичальників попросили кредитні канікули, багато готуються до банкрутства.

Що буде далі – загадка. Як жартує Павлушин, який керує портфелем на 1500 клієнтів і 10 мільярдів грн., робити прогнози на більш-менш тривалі тимчасові горизонти зараз вкрай складно: прилади показують, що навколо суцільний туман. Коли він закінчиться – невідомо. Хто з нього вийде живим – теж.

Але це ще не означає, що життя повністю зупинилася. Бізнесу і раніше потрібна фінансова підтримка, говорить Павлушин.

Кому вона зараз потрібніше інших? І хто вийде з коронакрізіса переможцем? Про це – в міні-замальовці LIGA.net про дух карантинного часі за мотивами розмови з главою ОТП Лізинг.

Весни не буде. Як коронавірус переписав календар 2020 року.

Березень і квітень – особливий період для українських лізингодавців. У нього навіть є окреме “ім’я” – нерідко ці місяці називають “великим сезоном”. Це ключове час для бізнес-циклу багатьох підприємців: саме навесні вони закуповують сільгосптехніку, автомобілі, вантажівки.

У ОТП Лізинг були великі плани на перший квартал і 2020 рік у цілому – “плюс” 22% до торішнього рівня продажів. Тільки в березні компанія планувала приріст в 44%. У порівнянні з 2018 роком лізинговий бізнес ОТП розраховував збільшити портфель нових клієнтів в півтора рази.

Підстави для амбітних цілей були: в 2019-му компанія видала в лізинг $ 225 млн, в 2018-му було $ 177 млн, в 2017-м – $ 100 млн. 2020 й рік для лізингового бізнесу ОТП починався з планом продажів $ 275 млн, говорить Андрій Павлушин.

Уже в березні стало зрозуміло: плани доведеться коригувати. Показники одного з найбільш багатообіцяючих для бізнесу місяців року жорстко просіли: через карантин березневі продажу недорахувалися 30% запланованого обсягу: $ 25 млн за фактом було видано (стільки ж було в березні 2019 го) проти $ 36 млн в плані, розповідають в ОТП Лізинг .

“Після введення карантину багато угод були зупинені – або самими клієнтами, або нашими ризик-менеджерами”, – пояснює Павлушин.
Близько 10% березневих платежів за лізинговими рахунках клієнти ОТП затримали. Але в цілому місяць пройшов без особливих затримок з виплат: 450 з 500 млн грн. було погашено справно, кажуть в компанії з посиланням на дані станом на 6 квітня.

Павлушин впевнений, що в квітні весь березневий борг буде закритий. Поки реструктуризацію запросили близько 25 компаній з понад 1 500, що обслуговуються в ОТП Лізинг. Їм пропонують тримісячну реструктуризацію по «тілу» з умовою, що відсотки все ж потрібно заплатити.

Незважаючи на не саму погану ситуацію з платоспроможністю клієнтів, голова ОТП Лізинг констатує: криза настала. Причому, як і в кожному великому потрясінні, у обвалу української економіки через пандемію є своя символічна точка відліку.
“Ми активно працюємо з групою SCM, хоча ДТЕК – не наш клієнт. Але коли він оголосив обмежений дефолт, я особисто зрозумів що первинний план на $ 275 млн ми не виконаємо і криза точно буде, – каже Павлушина.

Тепер наша мета на 2020 року – хоча б вийти на рівень 2019 року “.


Їжа – головний актив карантинних часів.

Голова ОТП Лізинг впевнений, що з клієнтами рівня SCM в цьому році буде все в порядку: Павлушин очікує, що компанія продовжить фінансувати великих клієнтів. Серед них в її портфелі – Fozzy Group, Епіцентр, МХП, ТАС Груп, і той же SCM.

Що буде з іншими клієнтами – питання неоднозначне. В ОТП Лізинг відзначають, що вже зараз видно галузі, яким більше за інших знадобиться підтримка і розуміння з боку фінансових партнерів.
“Ми йдемо на зустріч тим, кого вдарило найбільше: обслуговування літаків, оренда машин в аеропортах, ресторани, будівельні компанії”, – розповідає Павлушин.
За його словами, клієнти скаржаться на збої в логістиці поставок через карантин, хтось не зміг довезти людей до роботи, втративши в продуктивності, деяким обслуговуючі банки відрізали овердрафт.

Але це не критичні проблеми: 99% клієнтів повинні нормально пройти складні часи, вважає гендиректор ОТП Лізинг. Нам допомагає те, що портфель диверсифікований, і більша його частина – це малий і середній бізнес. На випадок проблем у компанії є “план Б”: “У тих, хто не переживе – що поробиш, ми заберемо техніку і продамо її без збитків. Ми це вже проходили і з агрохолдингом Мрія, і з Агроінвест з Одеси”, – говорить Павлушин. Саме аграрні компанії складають половину лізингового портфеля ОТП. Приблизно така ж пропорція актуальна і для всього українського ринку. Крім аграріїв поки нормально проходять кризу FMCG-компанії, фармацевти, логістики, металурги, зв’язківці, фуд-рітейлери, прокатники вантажних залізничних вагонів, перераховує голова ОТП Лізинг.

“У більшості аграрних клієнтів, як малих, так і великих, на виході – їжа, тому з ними все буде в порядку, – посміхається Павлушин.
– Нещодавно я сам активно допомагав МХП не падати духом під час кризи: всією родиною їли дуже смачний курячий шашлик у себе в заміському будинку. Тому за ці галузі я абсолютно спокійний “.

Подарунки від Європи і епоха філософських зрушень в бізнесі.

Стара банальність про кризу, як можливість для розвитку – актуальна вона зараз за часів пандемії смертельного вірусу? Павлушин вірить у краще. Його амбіція – використовувати кризу для розширення частки ринку своєї компанії в Україні. “Зараз у нас 40-45% частка на ринку лізингу, портфель близько 10 млрд гривень, NPL – 0,2%, ліквідність зашкалює, останній NPL-клієнт програв всі суди і повернув нам гроші. Звичайно ми не збираємося зупинятися і бачимо можливість зайняти ще більшу частку ринку, так як у конкурентів з ліквідністю питання”, – говорить він.

Велику підтримку українському лізинг-бізнесу ОТП надає ЄБРР, який, не дивлячись на кризу, почав в Україні четверту програму фінансування лізингу з ОТП Лізинг. За словами Павлушин, мова йде про 15 млн євро. ОТП розраховує реалізувати цю суму в 200-250 лізингових контрактів у вигляді лізингу комерційних авто, тракторів, вантажівок. Важливий для кризового часу бонус: крім 4-х річного фінансування клієнти ЗМІ отримають десятивідсотковий грант від суми лізингу – безоплатно.

“Наведу приклад: вантажівка коштує 1,2 млн грн.: 200 000 грн. клієнт платить сам, на 1 млн отримує від нас фінансування, а з нього 100 000 грн. він отримує в подарунок від ЄБРР / ЄС. Хіба не круто? Особливо в такий час. Під програму підпадають представники малого і середнього бізнесу, треба мати 3 роки стажу і бездоганну кредитну історію “, – описує Павлушин.

Але незважаючи на великі плани і загальний позитивний настрій на складний 2020 рік, гендиректор ОТП Лізинг поки не береться прогнозувати, як і з чим його компанія буде працювати влітку і восени. “Поки дуже складно планувати далі ніж на 3 місяці: якщо ВВП України дійсно впаде на 5-7%, то і наші продажі в 2020 сильно не виростуть, адже ми фінансуємо капітальні інвестиції. – каже Павлушин. – У червні-липні будемо робити новий план на друге півріччя. З колишнього ми поки вибилися, а за приладами трохи знаходимося в тумані “.

Після минулої кризи, яка охопила Україну в 2014-15 році, ОТП Лізинг виніс технічний урок: компанія перестала фінансувати специфічне обладнання, зосередившись на тому, що працює” на колесах “: легкові авто, вантажівки, трактори, сівалки, вагони. Глобальна криза, пов’язаний з хворобою, що вразила весь світ – час для висновків такого ж масштабу, вважає Павлушин. Мова про філософію бізнесу.

“Думаю, в цій ситуації сильні стануть ще сильніше, – вважає він. – А ті, у кого не було нормального фінансового директора, корпоративного управління, де було one man show власника, втратять свої позиції і репутацію. Сила – в команді. Краще бути сильними! “