У МВС знайшли спосіб, як притягати до відповідальності тих, хто насправді їздить на чужих авто у т.ч. взятих в лізинг


На сайті МВС опубліковано проект постанови «Про внесення змін до Порядку внесення відомостей про належно користувача транспортного засоби до Єдиного державного реєстру транспортних ЗАСОБІВ». Його мета – вдосконалити і спростити внесення відомостей до Єдиного державного реєстру. Але, схоже, що це тільки привід. AUTO-Consulting з’ясував, що насправді хочуть спростити і вдосконалити в МВС, і як все це буде працювати.

У поясненні до проекту Постанови написано, що головна проблема не в тому, що потрібна маса документів і підтверджень, щоб потрапити до Єдиного реєстру. Відповідно до ч.1 статті 53 Закону України “Про дорожній рух” та ч.1 статті 14 Кодексу України про адміністративні правопорушення, за порушення, зафіксовані в автоматичному режимі несе відповідальність фізична особа або керівник юридичної особи, за яким зареєстровано транспортний засіб.

Дійсно, перші 100 днів роботи автоматичної фіксації порушень ПДР виявили дуже велику проблему недосконалості законодавства. Керівників великих підприємств і власників автопарків буквально завалили постановами про штрафи. Але проблема ще й у тому, що оплатити їх вони можуть тільки як фізособа, а не віднести на витрати компанії. І число таких штрафів стає дедалі більше.

Це означає, що якщо автомобіль переданий, наприклад, в лізинг, і знаходиться під забороною відчуження, або – в заставі у банку, або це – прокатне авто, відомості про його належному користувача – тобто людину, яка фактично керує автомобілем, до Єдиного реєстру не вносяться. Приблизно така ж ситуація і з водіями автомобілів, які належать компаніям – юридичним особам. А значить – в деяких випадках їх можна оштрафувати. Саме це стосується порушень ПДР, зафіксованих камерами автоматичної фіксації і порушень правил стоянки, паркування і зупинок, зафіксованих спеціальними фото засобами.

Що стосується автомобілів, що належать юридичним особам, то сама процедура внесення відомостей про належне користувача до Єдиного реєстру не дуже зручна і вимагає витрат часу. Наприклад, необхідна особиста присутність в Сервісному центрі МВС самого працівника (водія) та уповноваженого представника компанії. В електронному вигляді внести необхідні дані зараз не можна.

В AUTO-Consulting вирішили з’ясувати, наскільки це серйозна проблема і чи дійсно діюча система допомагає порушникам уникати штрафів.

Як повідомив AUTO-Consulting керівник департаменту безпеки та стягнення заборгованостей компанії OTP Leasing Володимир Байдюк, з моменту початку роботи камер, до них прийшло 661 повідомлення про штрафи. Компанії довелося без податків сплатити 86 тис. Грн. Причому, за словами Володимира Байдюк, це сума за половинку штрафів, так як все було оплачено в пільговий період. Проблема в тому, що юридичні особи-користувачі не мають особистого кабінету водія, куди можна було вписувати належних користувачів. Тобто – тих реальних водіїв, які їздять на лізингових автомобілях.

В OTP Leasing штрафи потім пересилають клієнтам, але виходить вже трохи більша сума, адже туди додається ПДВ, послуги банку і військовий збір. Крім того, поки деякі клієнти роздумують платити чи ні, сума штрафу подвоюється. Нерідко буває і так, що відбувається подвійна оплата. Клієнти-порушники, самостійно оплачують штраф, отримавши персональне повідомлення на смартфон, і той же штраф паралельно оплачує компанія, якій належить автомобіль, за постановою про штраф. Це пов’язано з тим, що повідомлення про те, що штраф сплачено, не виникає відразу після проплати. Гроші можуть бути зараховані і через 2-3 дні, тому, в компанії того, що клієнти вже все оплатили, не бачать.

Природно, другий раз клієнти платити не хочуть, і збитки лягають на компанію, – розповів пан Байдюк. Не кажучи вже про те, що для компанії оплата чужих штрафів – це зайва робота, на яку потрібно витрачати час співробітників, адмініструвати та контролювати.
У той же час, в “Кредобанку” AUTO-Consulting повідомили, що у них немає проблем зі штрафами на водіїв автомобілів, які знаходяться в заставі у банку.

Як повідомив AUTO-Consulting директор компанії Avis Україна Хайм Капельник, до них також почали надходити постанови про правопорушення на дорозі, зафіксовані в автоматичному режимі і за допомогою технічних засобів. Порадувало тільки те, – сказав пан Капельник, що таких постанов по прокатним автомобілів прийшло не так вже й багато. Всього з травня по серпень цього року виписано 20 постанов про порушення ПДР водіями автомобілів нашого прокатного парку. 15 з них – «Зупинка заборонена» і 5 порушень – «Перевищення швидкості».
Відповідальність за оплату штрафів, в даному випадку, несе власник автомобілів, а власником прокатних автомобілів є автопрокатна компанія (юридична особа). Проте, штрафи надходять на ім’я директора автопрокатної компанії, тобто, на мене особисто, – сказав Хайм Капельник.

На думку пана Капельнікова, для прокатного і лізингового парку, відповідальність було б правильно покласти на юридичну особу (компанію), а не на керівника, як на відповідальну особу. Однак, це вимагає змін в законодавстві. Треба підкреслити, що штраф за порушення правил дорожнього руху повинен бути оплачений користувачем автомобіля або власником автомобіля (якщо це юридична особа). У разі, якщо користувач не заплатив штраф, він не повинен застосовуватися до директора прокатної компанії, так як його неправильно вважати винним в порушенні правил дорожнього руху, які він не скоював особисто.

Фактично, питання подальшого стягнення штрафів з користувачів прокатними автомобілями покладено на автопрокатчіка. У прокатному угоді, яку підписують орендарі автомобілів зазначено, що штрафи за неправильну парковку, за порушення правил дорожнього руху водій покриває власними коштами. І водій, при отриманні автомобіля в прокат, підписується під цією угодою. На підставі цієї угоди, автопрокатчік і звертається до водія, який орендував автомобіль з питанням оплати (відшкодування) штрафу.

Хайм Капельник вважає, що реєстрація належного користувача транспортного засобу спростила б процедуру стягнення штрафів з користувачів автомобілями. Але це було б ефективно тільки для користувачів лізинговим автопарком. У лізингу автомобіль знаходиться у одного користувача довгий термін. У прокатному секторі користувачі автомобілів часто змінюються. Avis надає автомобілі в прокат навіть на 1 добу. В цьому випадку щоденна реєстрація нового користувача скрутна. Крім цього, зареєструвати належного користувача транспортного засобу буде можливим тільки, якщо він є громадянином України. Іноземця зареєструвати неможливо, а таких клієнтів по прокату до карантину в Avis було, принаймні, 50%.

За кордоном це працює так: прокатник надає поліції дані про користувача автомобіля і поліція направляє квитанції на сплату штрафів за порушення ПДР безпосередньо водіям прокатних автомобілів. Штрафи можуть надходити поштою навіть протягом 8 місяців після закінчення терміну прокату. Відповідальність за їх оплату несе сам водій.

Ці складності і покликаний вирішити проект Постанови, поданий на розгляд Кабміну і розроблений за ініціативою МВС України. Зокрема, коли Постанова візьмуть, це дозволить вносити належних користувачів до Єдиного реєстру по електронній заяві, завіреним електронним підписом. А також – прибирати їх з Єдиного реєстру, у разі дострокового припинення договору оренди або лізингу автомобіля. Затвердження такого Постанови дасть можливість залучати до відповідальності саме та особа, яка була за кермом і вчинило порушення ПДР.

Трохи дивно, що в даному проекті ніяк не згадуються власники (водії) автомобілів на так званих «евробляхах». Їх досі чимало їздить по нашим дорогам в очікуванні раптової амністії. Як збираються їх ідентифікувати і стягувати з них штрафи – поки не ясно. У Проекті постанови про цю категорію користувачів транспортних засобів не сказано ні слова.

Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту постанови приймаються протягом місяця з дати опублікування (26.08.2020) в письмовій або електронній формах за адресою: Головний сервісний центр МВС, вул. Лук’янівська, 62, м. Київ, 04071, е-mail: [email protected], (044) 374 10 51 (Гуменюк Ольга Миколаївна).

Джерело