Асоціація лізингодавців України, члени якої зіткнулися з проблемою реєстрацій транспортних засобів, звернулася до Міністерства внутрішніх справ України з пропозицією розблокувати можливість здійснювати свою господарську діяльність та ліквідувати середовище, що створює передумови для корупційних діянь.
На сьогоднішній день лізинговий ринок України є другим за величиною в сегменті небанківських фінансових послуг і регулюється Національним банком України. Попри коронакризу, галузь продовжує нарощувати обсяги операцій, при цьому, переважну частину загальнонаціонального лізингового портфелю, з точки зору об’єкта, складають транспортні засоби. Члени Асоціації щоденно укладають сотні договорів, які супроводжуються реєстраційними процедурами в Сервісних центрах по всій країні. По суті, вони є агрегаторами різних бізнесів у взаємовідносинах із МВС/ГСЦ, оскільки надають фінансування, прокат, оренду всім секторам економіки України, виступаючи в їхніх інтересах щодо реєстрації ТЗ.
Але для них створені штучні перешкоди, і не лише для розвитку лізингу в сфері автотранспорту, але й для реалізації нагальних потреб бізнесу. Держава адміністративно обмежує його можливості, затруднюючи доступ до отримання послуг по реєстрації придбаних авто, призначених для передачі клієнтам-лізингоотримувачам. Зокрема, мова йде про ліміт в чотири реєстрації на місяць (чотири талони е-черги), та запровадження принципу: один талон – одна реєстрація. При потребі в кількасот, а іноді і кілька тисяч операцій в місяць.
Як бізнесу працювати в таких умовах і чи не спонукає це знову, як і раніше, «вирішувати питання»? Очевидно, що норма від початку сконструйована як корупційноємка.
Для докорінної зміни важкої ситуації, що не дає змоги працювати законно та прозоро, Асоціація лізингодавців України пропонує вжити термінових заходів, від яких виграють всі учасники процесу, а також державний бюджет:
Першочергово:
- скасувати обмеження на кількість талонів та реєстраційних процедур для професійних учасників ринку транспортних засобів.
- розвести потоки приватних і корпоративних заявників. Такий підхід виглядає абсолютно очевидним, адже потреби індивідуальних і корпоративних осіб суттєво відрізняються, і розведення їх у різні електронні черги та до різних адміністраторів (чи навіть до різних Центрів), було б ідеальним рішенням як для самого Міністерства, так і для користувачів його послуг. Про що можна передбачити укладання окремої угоди з МВС.
В середньостроковій перспективі – для кардинального і цивілізованого вирішення питання на майбутнє, ринок пропонує:
- створити окремий Офіс надання послуг із реєстрації/перереєстрації транспортних засобів для суб’єктів господарювання з цілими автомобільними парками та, відповідно, з великою кількістю реєстрацій щоденно (за аналогією, наприклад, з Офісом великих платників податків ДФС).
- впровадити електронний документообіг між Офісом та заявниками, зокрема, шляхом підписання документів з використання КЕП-ів, використання захищених каналів зв`язку, тощо.
Найбільші гравці на ринку лізингових послуг є дочірніми компаніями міжнародних груп, і тому впроваджують у своїй діяльності найкращі європейські практики, а керівниками компаній є топ-менеджерами міжнародного рівня, що може сприяти створенню на їх базі пілотних проектів/програм діджиталізації та повної автоматизації процедур в цьому сегменті. Асоціація переконливо просить Міністерство впровадити запропоновані підходи в означеній послідовності, адже вони сприятимуть негайному розблокуванню діяльності ринку та знімуть існуючу напругу. Крім того, впровадження кращих практик суттєво підвищить репутацію Міністерства внутрішніх справ і сприятиме просуванню України в світовому рейтингу Doing Business.