Асоціація лізингодавців Україн: втішні підсумки автолізингу – 2020


Кількість автомобілів, переданих в лізинг членами Асоціації протягом минулого року, зросла на рекордних 13 відсотків в кризовий рік. Лізингові компанії професійного об’єднання протягом зазначеного періоду (а це 80 відсотків небанківського ринку) зареєстрували в Україні 14 819 одиниць авто.  Такий результат демонструє потужність лізингу як інструменту, що за умовпандемії та економічної рецесії зміг наростити обсяги в домінуючому сегменті.

Ключовий показник стану ринку – рівень проникнення лізингу (Penetration Rate) у продажі також вийшов на рекордний рівень і в сегменті легкових автомобілів склав 13%, а для комерційних – 11,6%, тоді як два попередні роки він становив відповідно 9% та 8,6%. 

Якщо переглянути як розвивались події впродовж року, то ще на початку року здавалось, що зростання транспортного сегменту буде недосяжним. Так, в 2 кварталі 2020 року рівень реєстрацій транспортних засобів лізинговими компаніями впав на 26% порівняно з попереднім кварталом під впливом пандемії COVID-19 і економічного спаду, викликаного нею. Але вже у третьому кварталі лізинг почав оговтуватись, і обсяги реєстрацій зросли на 57% порівняно з 2 кварталом, і на 15% порівняно з першим. На кінець року лізинг зафіксував свої позиції: обсяги реєстрації транспортних засобів в 4 кварталі зросли на 1% порівняно з третім кварталом.

Вищезазначені дані  надають  оптимізму, але чи можна очікувати, що тренд до зростання збережеться і в майбутньому? Щоб оцінити це давайте звернемо нашу увагу до ринків ЄС, куди поступово інтегрується економіка України.

За даними європейської федерації лізингових асоціацій Leaseurope, в середньому в Європі лізинг фінансує 28% нового транспорту і обладнання. Таке проникнення більше ніж вдвічі перевищує рівень проникнення лізингу в транспортний сектор України. Таким чином можна стверджувати, що ринок лізингових послуг України має потенціал до подальшого зростання і може наростити свою частку проникнення в ринки транспорту щонайменше в два рази.

Згідно із даними Асоціації на сьогоднішній день лідерами транспортного сегменту лізингового ринку є компанії ОТП Лізинг (із часткою 25%), УЛФ Фінанс (21%), Автокредит Плюс (11%), ВІП-Рент (7%), і ПУМБ (6%). Перша четвірка зберегла свої лідируючі позиції з попереднього року.

Традиційно найбільш активний лізинг в Україні в сегменті легкових автомобілів. Частка транспортних засобів цього типу серед усіх зареєстрованих лізинговими компаніями становить 76%. Вантажні авто склали 11% від усіх нових реєстрацій, а легкі комерційні авто – близько 7%. Присутні й інші типи транспорту, але частка кожного з них складає менше 2,5%.

Така структура транспортного сегменту лізингових послуг є досить усталеною. Асоціація не спостерігає істотних змін в ній порівняно із 2019 роком.

Серед транспорту, що був зареєстрований лізинговими компаніями в 2020 році 75% – це новий транспорт і 25% – транспорт з пробігом. В 2020 році спостерігається більша активність гравців на ринку вживаного транспорту. Так, кількість компаній, що додали вживаний транспорт до свого автопарку зросла з 3 до 8 за рік. Але це не вплинуло на співвідношення нової техніки до вживаної в загальних масштабах ринку.

Традиційно юридичні особи займають найбільшу частку серед клієнтів лізингових компаній в транспортному секторі – 75%. Угоди з фізичними особами мали частку в 25%. Також 90% зареєстрованого лізинговими компаніями транспорту надавались клієнтам на умовах фінансового лізингу, і лише 10% – на умовах оперативного. Ці співвідношення не зазнали значних змін порівняно з попереднім роком.

Серед легкового транспорту найпопулярнішими автомобілями для лізингу виявились автомобілі марки Renault. Частка цієї марки склала 22%. До п’ятірки найпопулярніших марок також потрапили: Toyota (11%), Peugeot (9%), Skoda (6%), VW (5%).

В свою чергу рівень проникнення лізингу в ТОП-10 марок за продажами в 2020 році варіює від 3 до 32% в залежності від марки. Так, 32% всіх Peugeot в Україні були зареєстровані на умовах лізингу. Також значний відсоток проникнення в марки Renault (17%), Skoda  і VW (по 14%), Hyundai (10%).

Загалом же автопарк членів Асоціації на 93% складається з нових авто і на 7% з вживаної техніки. Протягом року автопарк лізингових компаній зріс на 19%.