Закон про “спліт”: що чекає на небанківські фінансові установи.
Початок липня ставши своєріднім днем ”ікс”, на Який более чем півроку очікувалі небанківські фінансові установи: согласно із Законом # 79-ІХ “Про внесення змін до деяки законодавчо АКТІВ України относительно удосконалення функцій Із державного регулювання рінків фінансових послуг” (так звань Закон про “спліт”), Нацкомфінпослуг віддав свои повноваження относительно регулювання ФІНАНСОВИХ небанківськіх рінків НБУ та Нацкомісії з цІННИХ ПАПЕРІВ та фондового Сайти Вся (НКЦПФР).
Так, НБУ мусітіме НЕ лишь регулюваті, а й контролюваті роботу кредитних спілок, ломбардів, страхових компаний, установ фінансового мікробізнесу (на кшталт “Гроші до получки” чи “Швидкі кредити”) ТОЩО.
Однако до 1 січня 2021 р. діятіме так звань перехідній период, коли Нацкомфінпослуг та Нацбанк працюватімуть разом, а потім перша піде в Історію, залиша второй установі всі Функції фінансового регулятора для небанківськіх компаний.
Нацбанк успешно рапортує
Чи Готові компании цього чималий за розмірамі Сайти Вся до такого “теплого” прийому? І чи готов НБУ до свого значний Розширення регуляторного права?
“Національний банк готов до переходу під регулювання та нагляд НБУ учасников Сайти Вся небанківськіх ФІНАНСОВИХ установ. Підготовча робота для цього Вже добігає кінця, все відбувається за графіком. Зокрема, Було змінено структуру НБУ, утворено Нові підрозділі та розшірено функціонал існуючіх підрозділів, щоб Забезпечити можлівість з 1 липня повноцінно Виконувати Функції з регулювання рінків небанківськіх фінансових послуг. Завершено такоже проведення конкурсів на посади керівніків новостворене департаментів, зараз переможці конкурсів проходять необхідні формальні процедури “, – йдет у ВІДПОВІДІ на офіційний запит журналу БІЗНЕС до головного фінансового регулятора.
У НБУ додаються такоже, что понад 1 300 компаний Вже пройшли реєстрацію на сайті регулятора для подачі звітності, а 30% учасников Сайти Вся безпосередно брали участь у подачі звітності.
Кроме того, Нацбанк підготував та показавши Сайти Вся бачення майбутнього регулювання у шести “Білих книгах” за основними сегментами Сайти Вся. Ключові Ідеї документів ляжуть в основу законопроєктів и регуляцій, что готуються фахівцямі НБУ у тісній СПІВПРАЦІ з учасниками Сайти Вся.
Отже, Керівники НБУ по вопросам подготовки до Впровадження Закону про “спліт” звітують лишь про позитив та декларують повну Готовність до того, щоб стати мегарегулятором різніх ФІНАНСОВИХ компаний.
“Ми не Готові”
Ще півроку тому представник ломбардів, макрофінансовіх ОРГАНІЗАЦІЙ, страхових компаний, кредитних спілок дуже критично ставити до ліквідації Нацкомфінпослуг та передачі функцій регулювання ДІЯЛЬНОСТІ своих компаний до НБУ. Ніні крітікують Цю задумку, яка Вже становится реальністю, далеко не всі. Проти Такі спілки та ОКРЕМІ компании на Сайти Вся є, и смороду ма ють свои вагомі аргументи.
“Для нас питання Полягає, радше, в тому, чи готов НБУ та чи зможу якісно Виконувати функцію регулятора. Керівники Нацбанку заявляють, что регулятор на 90% готов до “спліту” . Проти для багатьох з тих, хто бере участь у процесі передачі повноважень, ситуация Виглядає інакше. Ми відзначаємо цілий ПЕРЕЛІК факторів, Які свідчать, что НБУ належно мірою не готові до цього, починаючі з програми Антикризова ЗАХОДІВ для небанківського Сайти Вся, відсутності необхідніх нормативних АКТІВ и закінчуючі нездатністю повну мірою прійматі фінансову та регуляторної звітність небанківськіх фінустанов “ , – Зазначає В’ячеслав Черняховський генеральний директор асоціації “Страховий Бізнес”.
За его словами, Асоціація, ВРАХОВУЮЧИ потокової кризову економічну сітуацію та ее Наслідки, наполягає на відтермінуванні запровадження “спліта” щонайменш на півроку. А НБУ в цею годину має зосередітісь передусім на віконанні основних функцій по веденню монетарної політики та підтрімці стабільності грошової одиниці.
Задля переконлівості своих слів пан Черняховський наводити цікаві цифри. Так, у І кварталі Кількість договорів страхування (кроме обов’язкового страхування від нещасного випадка на транспорті) скороти на 6,9% – до 17,8 млн шт. Кількість договорів страхування з фізічнімі особами зменшено на 9,2% – до 16 млн шт.
За інформацією Нацкомфінпослуг, зниженя валових страхових премій відбулося почти за всіма видами страхування, зокрема, в страхуванні майна – на 43%, страхуванні від вогневіх різіків та різіків стіхійніх явіщ – на 49,2%, відповідальності перед третімі особами – на 41,1% , вантажу и багажу – на 39,1%, ФІНАНСОВИХ різіків – на 19,3%. Новий же Закон підвіщує вимоги до капіталізації компаний, что в нінішній ситуации может ускладніті Їм и без того непрості життя.
СКОРОЧЕННЯ та “спліт”
Чи підуть з Сайти Вся компании, Які НЕ вітрімають випробування часом та не зможуть Виконувати Нових правил від Нацбанку?
“Безпосередно 1 липня, Звичайно, компании НЕ почнут закривати. Але, за нашими прогнозами, Якщо не сделать певні коригування у Вимоги та регулюванні, то у найближче рік з Сайти Вся могут піті від 60 до 100 страхових компаний, тобто Кожна друга. Маю інформацію, что декілька десятків компаний Вже готуються до припиненням роботи, – Зазначає пан Черняховський. – найгірше, что здебільшого це будут невелікі Регіональні страховики, Які нормально працювала десятки років, віконувалі зобов’язання перед клієнтами та партнерами, надавали якісні послуги, забезпечувалі робочі місця та сплачувалі податкі, но смороду НЕ вітрімають Нових завіщеніх та непропорційніх вимог з капіталізації “ .
На це Керівники Нацбанку у життя без ВІДПОВІДІ бізнесу зауважують, что СКОРОЧЕННЯ на Сайти Вся страхування відбуваліся даже и без запровадження змін у регулюванні. Зокрема, за дев’ять місяців Минулого року зі страхового ринку “Пішла” 51 компанія (18% кількості станом на кінець 2018 р .). “Більшість з них, відповідно до вимог законодавства, залиша ринок, оскількі не вели страхової ДІЯЛЬНОСТІ понад Шість місяців або прийнять решение здати (анулюваті) Ліцензії. Відтак Зара прогнозуваті конкретні Зміни у кількості гравців на Сайти Вся до більш ґ рунтовного АНАЛІЗУ его стану после 1 липня та безпосередно з’явилися Нових нормативно-правових АКТІВ “ , – додаються смороду.
Звісно, регулятор має свою рацію, и цімі викладка такоже нельзя нехтувати. Щодо капіталізації, то у НБУ зазначаються: ВРАХОВУЮЧИ, что регулювання Певний час лішатіметься незміннім, очікується, что для небанківськіх ФІНАНСОВИХ установ почти Нічого НЕ змініться, кроме адреси, на якові необходимо звертатись для Подання звітності чи вирішенню потокової вопросам. “У разі ж Виникнення будь-якіх проблем Національний банк готов оперативно вірішуваті їх у тісній СПІВПРАЦІ з РІНКОМ та дотрімуючісь принципом прозорості” , – резюмують ЕКСПЕРТИ.
Прімітні негативи
Один Із керівніків кредитної спілки, Який побажав собі не назвіваті, зазначилися, что Нічого доброго для своєї компании від передачі функцій регулятора ВІН НЕ очікує. За его словами, самє НБУ останнім часом надає командіровку банкам, щоб ті вводили Заборона на переведення коштів Клієнтам кредитної спілки. І таке відбувається з 1 січня 2020 р. Тобто, на мнение респондента, Нацбанк ще Задовго до качана перехідного ПЕРІОДУ показує, на что ВІН здатно.
Своє бачення вимог относительно капіталізації дрібніх компаний вісловлює и Вікторія Волковського , генеральна директорка Асоціації ФІНАНСОВИХ інституцій: “Можливо, таким фірмам придется пріпініті діяльність НЕ Стільки через неможлівість Виконати Цю умову, скільки через ті, что будь-яка зміна правил требует Додатковий ВИДАТКІВ. Чи зможуть смороду їх Собі дозволіті з урахуванням того, что весь ІІ квартал більшість компаний працює у збиток? Так, за данімі Асоціації ФІНАНСОВИХ інституцій, за период карантину ОБСЯГИ кредитів, видання небанківськімі фінансовімі установами, скоротівся у 2,5-3 рази “ .
Експертка підкреслює: справа не у зменшенні Попит на споживчі кредити. Головна причина, через якові небанківські фінустанови скороти Кількість видання кредитів, на ее мнение, Полягає у великих ризики неповернення.
За данімі ФІНАНСОВИХ компаний – Членів Асоціації, ОБСЯГИ неповерненіх кредитів за период карантину збільшіліся вдвічі й у Середньому склалось 40%. Тоді як 2019 р. цею Показник стає лишь 20%.
Деякі експерти, теж активні учасники Сайти Вся, зазначаються, что все ж таки залішаються без одного з головних важелів впліву небанківського фінансового Сайти Вся на регулятора – возможности через громадський орган останніх обговорюватись всі питання Із Нацбанком. Таке, до речі, Було за часів, коли компании регулювалися Нацкомфінпослуг.
НБУ, як ми казали вищє, всі ЦІ зауваження відкідає й вкотре наголошує на актівній СПІВПРАЦІ з гравця Сайти Вся та плідніх консультаціях.
“До того ж учасники Сайти Вся позбавляються без захисту від Дій регулятора у випадка їхнього оскарження, Аджея на Сайти Вся відсутній відповідній АПЕЛЯЦІЙНИЙ орган. Нормативно-правові акти Нацбанку такоже Вже п’ять років НЕ реєструються у Міністерстві юстиції. Тобто регулятор Робить что Йому заманеться, и Фактично ніякої управи та контролю за его діяльністю немає та й Не буде “ , – акцентує пані Волковського.
Вона кож Переконайся у тому, что нормативно-правові акти, Які ухвалюватімуться после 1 липня, що не будут позитивними для фігурантів Сайти Вся.
Страховики, своєю черга, зазначаються: віходячі з того, які пропозиції та документи продукує НБУ для страхового Сайти Вся, становится зрозуміло, что его співробітнікам НЕ вістачає практичного досвіду Здійснення регулювання та Нагляду за небанківськімі фінансовімі установами. “Майже всі співробітнікі, Які зараз займаються в НБУ харчування страхового Сайти Вся, Ніколи на ньом не працювала І, відповідно, чи не ма ють необхідніх компетенцій. Перспектива такоже Досить сумна: Кількість спеціалістів з досвідом роботи у Нацкомфінпослуг, что будут прійняті до штату НБУ, є дуже незначна. Так, з 264 співробітніків КОМІСІЇ до роботи в штаті НБУ запрошено около 20 осіб, что є абсолютно недостатнім для Збереження інстітуціональної пам’яті регулятора “ , – зазначаються в асоціації” Страховий бізнес “.
До НБУ вопросам немає
Заради балансу слід означіті й іншу, позитивну, точку зору. Зокрема, Юлія Рожкова, директорка ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ асоціації ломбардів, считает, что більшість нововведень относительно ломбардного Сайти Вся є прогресивний и розширюють возможности для его учасников.
“Йдет и про Розширення відів фінансових послуг для ломбардів, например, можлівість Надання послуг з обміну валют в готівковій форме, а такоже, что діяльність з надання фінпослуг Вже НЕ буде Виключно видом ДІЯЛЬНОСТІ. Щодо вимог до власного Капіталу у размере 500 тис. – 1 млн грн., То смороду НЕ є новімі – ринок Вже давно їх Виконує “, – розповідає Рожкова.
Що ж стосується компетентності фахівців НБУ, то директорка ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ асоціації ломбардів Переконайся: смороду ма ють настолько високий професійний рівень, что даже не будучи “вузькопрофільнімі” фахівцямі у ломбардній Галузі, дуже якісно підготувалі “Білу книгу” для цього сектору.
При розробці Вказаним документа, наголошує експертка, ними вівчався та вікорістовувався світовий досвід ДІЯЛЬНОСТІ ломбардів та систематично організовувалісь комунікації з представником українського ломбардного Сайти Вся.
Тієї самой думки додержуються й компании та Громадські организации других підгалузей.
Нацбанк, своєю черга, на закид протівніків “спліту” Щодо дефіціту фахівців Зазначає Наступний: готуючісь до Отримання Нових повноважень в межах проєкту “спліт”, установа Здійснює донабір понад 100 співробітніків. Пошук ПРАЦІВНИКІВ Наразі триває, и до роботи запрошуються вісокофахові спеціалісти рінків Із Нацкомфінпослуг. Втім, станом на 15 червня, начебто, Вже Закрито 89% Вакансій.
Звісно, перехід під “крило” Нацбанку фігурантів небанківського фінансового Сайти Вся Робить его потужного мегарегулятором. За словами фахівців, у Європейській практике таких примеров почти немає. І це, мабуть, для демократичної країни Виглядає НЕ Досить прийнятною …
Тім годиною Нацбанк наділено широкими повноваженнямі та як регуляторний, так и караючімі функціямі. Проти Наглядовою органу, Який бі чітко контролював діяльність самого головного фінансового регулятора, в Україні просто немає.
Але, з Іншого боку, можливо, НБУ буде зручніше, “обійнявші” практично весь фінансовий ринок, наводити там лад.