Асоціація лізингодавців: аналітичне дослідження галузі дорожнього будівництва


Асоціація лізингодавців України презентувала членам свого об’єднання перше в історії галузі аналітичне дослідження стану та перспектив шляхобудівельної сфери. Однією з основних цілей проведеного дослідження було прагнення виявити потенціал фондування індустрії  будівництва доріг інструментом фінансового лізингу. Разом з тим, аналітики зібрали унікальні дані щодо стану, обсягу і якості будівельного обладнання в Україні та світі, а також щодо  потужності гравців цього ринку в глобальному  та національному вимірі.

Асоціація лізингодавців за підтримки Проекту USAID «Трансформація фінансового сектору» працює над виявленням та просуванням потенційних секторів української економіки, які могли б отримати значний імпульс для розвитку завдяки  лізинговим послугам. Сприяючи в той самий час  диверсифікації, розширенню та зростанню і самого вітчизняного лізингу. За прогнозами залучених Асоціацією експертів, ринок обладнання для дорожнього будівництва України досягне загального обсягу 12 млрд. грн. (400 млн. дол. США) до 2022 року. Це означатиме збільшення обсягу ринку на 24% протягом 4 років при середньому рівні зростання у 8%.

Передбачається, що зростання ринку буде зумовлене більшими обсягами фінансування дорожнього будівництва в Україні, що є наслідком реформ державного фінансування галузі, започаткованих в 2016 році. Так, ще в 2017 році обсяги фінансування дорожніх робіт з бюджету становили лише 25 млрд. грн, а в 2020 році вони досягли 70 млрд. грн. Таким чином, обсяги фінансування збільшились на 180% за три роки. В подальшому очікується, що фінансування дорожньої галузі державою також буде зростати, але не такими швидкими темпами. Стабільні обсяги фінансування, що значно перевищують минулі, мають стимулювати ринок  обладнання для дорожнього будівництва.

Незважаючи на бурхливе зростання ринку дорожніх робіт, дослідники виявили, що більшість техніки для дорожнього будівництва в Україні застаріла і має фізичний знос на рівні від 53% до 83% . Це вказує на значну потребу в оновленні всього парку.

Компанії, що збільшуватимуть свої будівельні потужності та оновлюватимуть дорожньо-будівельну техніку потребуватимуть суттєвої фінансової підтримки і саме  лізинг може її надати.

Так, за оцінками дослідників, вартість лізингових угод  на цьому ринку може становити  від 445 до 2360 млн. грн на рік впродовж наступних трьох років. За умови реалізації такого сценарію  приріст ринку лізингу може скласти від 2,5 до 8% відносно рівня 2019 року, що був піковим для галузі за останні роки. Безперечно лізингові компанії взяли до уваги таку можливість для розвитку свого бізнесу.

Під час презентації дослідження обговорювались і ризики для лізингових компаній, зокрема, ризик ліквідності предмету лізингу , як на один з головних. Дослідження запропонувало такі  варіанти їх уникнення як обрання для лізингу універсального обладнання, попит на яке існує як в дорожньо-будівельній, так і в інших галузях; узгоджування з постачальником можливості зворотного викупу; надання виваженого  строку лізингу на таке обладнання тощо.

Учасники ринку зі свого боку зазначали ризики, пов’язані з залежністю від надходжень із державного бюджету, які бувають надзвичайно нестабільні. На що дослідники висловили оптимістичне припущення , що  заборгованості держави будуть зменшені та погашені внаслідок проведених реформ. Загалом же в лізинг будівельного обладнання є широко  розповсюдженим  у світі інструментом фінансування. Дослідження показало, що в деяких країнах проникнення лізингу в цю галузь вже багато років поспіль  становить не менше 50%. Безперечно аналогічні перспективи для лізингу є і в дорожньо-будівельній галузі України. Незабаром за допомогою даного дослідження це буде проілюстровано також і профільним міністерствам та відомствам українського Уряду.

Запрошуємо також зацікавлених в розвитку цього сегменту стейкхолдерів до ознайомлення з матеріалами дослідження та спільного  просуванням інструментів розвитку зазначених індустрій.