2 серпня відбувся Всеукраїнський форум прокатних компаній, організований Асоціацією ICRA.
Подія була присвячена проблемам прокатної галузі та її взаємодії з ринком лізингу, за сприяння страхових компаній. В заході взяло участь близько 50 учасників з усіх регіонів України, страхова компанія “ІНГО” та представник Асоціації лізингодавців (УОЛ).
Одним з перших доповідачів був директор компанії AVIS, Хайм Капельников. Компанія – представник відомого міжнародного бренду, яка надає як послуги прокату , так і лізингу авто. АVIS є учасником професійного об’єднання лізингодавців України (УОЛ), а пан Капельников – член його Ради директорів.
В своїй доповіді він зокрема відзначив, що галузь прокату переживає поступове зростання, після падіння 2014 року, і що у всіх її учасники прирощують автопарки. А це можливо лише за сприятливої кон’юнктури ринку.
До слабких місць ринку пан Капельников відніс ту обставину, що автопрокатна галузь не може розраховувати на захист від крадіїв та шахраїв методами кримінального судочинства, бо законодавець безпідставно вважає зловживання у цій сфері цивільно -правовими відносинами. Хоча рівень чистого криміналу в Україні досить низький в порівнянні з іншими європейськими країнами (так, компанії, яку очолює пан Капельников викрадали лише 2 авто на рік).
В той же час керівник Асоціації ICRA заявив, що вони стикаються зі значно більшою кількістю зловживань – за їх статистикою це кожний десятий клієнт шахрай, а кожний двадцятий – викрадач авто. На що пан Капельников порадив локальним компаніям працювати не з готівкою , а з кредитними картками клієнтів, що суттєво допоможе відсіяти більшу частину недобросовісних клієнтів.
Ще однією проблемою виглядає необхідність віддавати клієнту оригінал техпаспорта на авто, чого немає в інших країнах. Тож це потребує врегулювання. Для чого всім автопрокатним компаніям треба об’єднуватися, кооперуватися, і обмінюватися статистикою задля розуміння реальних масштабів і динаміки ринку.
До тенденцій ринку автопрокату спікер відніс наступні фактори:
– зростання популярності послуги у локального клієнта;
– зростання популярності самої України серед іноземних туристів;
– поява нових сервісів та мобільних додатків, бо вже Інтернет-сайти припиняють бути основним місцем отримання заявок.
Для успішного розвитку прокатного бізнесу необхідно підвищити якість доріг в Україні, створити інфраструктуру для електромобілів. Бо вже через п’ять років на всіх світових ринках переважатимуть електрокари та авто з автономним управлінням, і якщо ми не встигатимемо з цим, то опинимося на узбіччі.
Власність на авто і пов’язаний з нею головний біль, відійде у минуле. У містах не стає місць для паркування. В Амстердамі паркування авто коштує 5 євро на годину, кому потрібна така власність?! Тим більше , що машини управлятимуться самі собою – сиди на задньому сидінні, відпочивай. З’являться прокатні компанії нового покоління , які будуть управляти автопарками та каршерінг у великих містах і обслуговувати їх. І хто не адаптується до нових умов, той просто щезне з ринку.
З законодавчої точки зору , окрім вже зазначених моментів треба ввести поняття справедливого договору, щоб не було зловживань ні з боку прокатних компаній, ні з боку прибічників захисту прав споживачів.
Завантажити презентацію Хайма Капельнікова.
Далі слово було надано компанії УЛФ -Фінанс, яка головує сьогодні в Раді директорів Асоціації лізингодавців і має в своєму портфелі вже чимало клієнтів – прокатних компаній.
Доповідачі розповіли про історію виникнення лізингу та нагадали, що наприклад в США більше 40 відсотків авто придбається саме з допомогою лізингових інструментів, тоді як в Україні – лише 9%. Але, якщо врахувати, що цей показник вже вдвічі більший , ніж в попередні роки, то в нас гарні перспективи при збереженні такої динаміки.
А також розповіли про створені в них надзвичайно сприятливі умови отримання автомобілів у лізинг для вітчизняних та міжнародних прокатних компаній. Крім того, нагадали про існуючі податкові пільги ( податковий кредит на весь термін лізингу, амортизація і витрати по комісіям – на валові витрати , тощо).
Завантажити презентацію Олександра Кощеєва.
На заході в обговореннях виступила також директор Асоціації лізингодавців України, Марина Масіч, яка зокрема додала, що провідні автопрокатні компанії нещодавно приєдналися до профоб’єднання, створивши в ньому окремий прокатний пул (Avis, Europcar, Sixt Ukraine, Hertz, BLS). І коли прокатники озвучили дві свої основні проблеми, то Асоціація запропонувала можливість їх вирішення шляхом внесення змін до законодавчого поля.
Для чого була проведена відповідна робота. Таким чином, в законопроекті №6395, зареєстрованому нещодавно в ВР, передбачено врегулювання питання видачі клієнтам прокатних компаній копії техпаспорту, а не оригіналу, а також прописаний захист від зловживань недобросовісних клієнтів методами кримінального судочинства. А також закликала учасників ринку і далі об’єднуватися для вирішення наступних проблем силами всіх зацікавлених компаній.
Наступний форум на тему автопрокату, за ініціативи Асоціації лізингодавців України відбудеться на початку жовтня.
Прес-служба Асоціації лізингодавців України