22 березня відбулася прес-конференція, організована Асоціацією лізингодавців України
“Лізинг – підсумки року та прогнози розвитку. Перспективи ринку автопрокату, статистика».
Експерти ринку та представник Регулятора Нацкомфінпослуг розповіли про досягненння лізингодавців у 2016 році.
Зокрема, було відзначено, що індустрія показала стійке зростання, після дворічного спаду 2014/2015 років.
Член Нацкомфінпослуг Олександр Залєтов у своєму виступі зазначив, що кількість договорів фінансового лізингу зросла на 120%, а вартість укладених угод – на 55%. А також звернув увагу на те, що хоч в Україні і зареєстровано понад двісті юридичних осіб, що мають право надавати послуги фінансового лізингу, але насправді більшість з них такої діяльності не здійснюють і перша десятка фінансує 60% загальноукраїнських обсягів.
За оцінками Асоціації лізингодавців, її члени репрезентують понад 80% відсотків загальноринкового портфелю, і динаміку здобутків членів Асоціації галузі в 2016 році, в порівнянні з попередніми, можна проілюструвати такими показниками:
2016: портфель- UAН 14,1 млрд, активи- UAН 6,8 млрд
2015: портфель- UAН 13,7 млрд, активи- UAН 3,2 млрд
2014: портфель- UAН15,4 млрд, активи- UAН 3,3 млрд
2013: портфель- UAН 12,9 млрд, активи- UAН 6,7 млрд
Основним предметом лізингу, що займає понад 70%, як і раніше залишався автомобільний транспорт. Обсяг переданих у лізинг автомобілів у 2016 році наблизився до 6 тисяч штук, що являє собою зростання в порівнянні з минулим роком на 70%. Лідерами у цьому сегменті у звітному періоді стали такі компанії-члени Асоціації як АЛД Автомотів, УЛФ Фінанс, ОТП Лізинг.
Голова Ради директорів Асоціації лізингодавців Олександр Кощеєв у своєму виступі наголосив: “Приріст нового бізнесу (тобто вартості предметів лізингу, що передані клієнтам) у 2016 році склав +115% до показників 2015го . Близько 70% ринку – лізинг транспортних засобів, та майже 30% – сільськогосподарська техніка. У 2016 році лізингові компаній пропустили через себе вже 8.2% всього автомобільного ринку – це рекордний рівень проникнення лізингу за всю історію галузі в Україні”.
В 2016 році аграріям передано 650 одиниць сільгосптехніки. Відбувається активний ріст цього сегменту, і він для України виглядає найперспективнішим. Безсумнівним лідером в галузі агролізингу залишається компанія ОТП Лізинг, яка сама реалізувала левову частку річного обсягу (450 одиниць). Директор компанії ОТП Лізинг та член Ради директорів Асоціації Андрій Павлушин, виступаючи на конференції підкреслив: “Ми профінансували в 2016 році аграрний та автомобільний сектор на суму 77 млн.доларів, і пишаємося тим, що допомагаємо виробникам отримувати енергоефективну техніку”. A також наголосив, що в поточному році компанія планує працювати не лише з великими господарствами, а й з представниками малого та середнього агробізнесу.
На конференції вперше було оприлюднено статистику ринку автопрокату, який приєднався до Асоціації лізингодавців України в 2016 році. Цей сегмент також демонструє позитивну динаміку , а саме: в звітному році відбулося зростання в порівнянні з 2015 р. за такими показниками:
парк зріс на 21%, кількість прокатних станцій – на 18,9%, середня завантаженість автопарку – на 9,7%, кількість операцій з прокату – на 50, 3%.
Експерт цього ринку, директор компанії Авіс/ВІП Рент та член Ради директорів Асоціації Хайм Капельников сказав, що “Україна може пишатися своїм прокатним ринком, він виглядає цілком гідно на фоні інших країн. А самі учасники індустрії при цьому нічого не просять від держави, а лише хочуть, щоб була стабільність та здійснювався промоушн тих величезних переваг, які має Україна. Ці чинники сприятимуть збільшенню туристичного потоку, надходженню валюти, тому уряд має докладати до того зусиль”.
Про можливості лізингових компаній, які з’являються сьогодні завдяки законодавчим змінам, розказав генеральний директор компанії Еска Капітал та член Ради директорів Асоціації Антон Дядюра: “Аналізуючи підсумки 2016 року, ми прогнозуємо наступні тенденції розвитку ринку: зростання попиту з боку аграріїв на лізингову техніку внаслідок скасування спецрежиму оподаткування ПДВ. Адже саме завдяки цьому механізму фінансування вони зможуть оновлювати парк сільгосптехніки і отримувати при цьому податковий кредит.
Також очікуємо бум будівництва автомобільних доріг – на їх ремонт передбачено понад 29 млрд.грн. Компанії вже почали активно нарощувати парки будівельної та спеціальної техніки в лізинг.
Заборона на ввезення вантажних автомобілів нижче стандарту Євро-5 змусила перевізників закупляти більш нові автомобілі з Європи. Ресурс авто, які працюють в Україні – вичерпаний. Для даної групи клієнтів ми запропонували спеціальну програму фінансування транспорту з Європи”.
При цьому доповідачі також говорили і про проблеми, що перешкоджають: розвитку ринку, зростанню кількості його гравців, збільшенню обсягів фінансування реального сектору економіки, зародженню здорової конкуренції.
Серед таких проблем директор Асоціації Марина Масіч відзначила наступні:
– неврегульованість проблеми ПДВ при вилученні предмету лізингу у боржника, внаслідок чого цей податок фактично лягає додатковим тягарем на галузь. Питання два роки дебатується на різних рівнях виконавчої та законодавчої влади, як проблематичне, але вирішення так і не знайдено. В той же час законопроект на цю тему нещодавно підготований ринком спільно з робочою групою ЄБРР і лізингодавці сподіваються на увагу уряду до нього;
– застарілість нормативної бази, відсутність захисту лізингових правовідносин нарівні з банківськими. Задля оновлення підходів розроблена нова редакція Закону «Про фінансовий лізинг». Тож законодавці можуть найближчим часом врегулювати це питання, якщо проявлять дієву зацікавленність в розвитку механізмів фінансування;
– неправосудність судових рішень, які зокрема дозволяють небачене раніше в правовому полі явище – безоплатне користування предметом лізингу боржником;
– з огляду на безкарність – розповсюдилося шахрайство під видом лізингу, яке можна ефективно подолати лише шляхом створення на ринку СРО, на погляд учасників ринку;
– проблематичним виглядає і відсутність достатнього ресурсу для фондування у національній валюті та інструментів подолання такого дефіциту ( тут може стати в нагоді законопроект №2784 Про облігації, забезпечені відокремленими активами, якщо він стане колись нарешті законом);
– проблемою прокатної галузі є слабка захищеність від зловживань в діючому правовому полі, необхідність видавати оригінал техпаспорту клієнтам, що сприяє зловживанням недобросовісних наймачів. Значною мірою і ці проблеми також можуть бути вирішені шляхом прийняття нового Закону “Про фінансовий лізинг”
Асоціація лізингодавців активно працює над подоланням усіх цих перешкод, об’єднуючи свої зусилля з Регулятором, профільним Комітетом ВР, та опираючись на підтримку донорів України (EBRD, USAID).
Учасники прес-конференції:
Олександр Залєтов – член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг
Олександр Кощеєв – голова Ради директорів Асоціації лізингодавців, директор компанії УЛФ Фінанс;
Антон Дядюра – член Ради директорів Асоціації, директор компанії Еска Капітал;
Хайм Капельников – член Ради директорів, директор компанії АВІС/ВІП Рент;
Андрій Павлушин – член Ради директорів Асоціації, директор компанії ОТП Лізинг;
Марина Масіч – директор Асоціації лізингодавців.
Прес-служба Асоціації
0933815100,044 529 46 90