Цифри, які стосуються, вітчизняного автопрому засмучують знову і знову. За перші чотири місяці виробництво легкових авто скоротилося на 71%, вантажівок – на 64%.
Кажуть, що ЗАЗ вже восени може зовсім зупинити виробництво, тривалий час не випускали автомобілі “Богдан” і “КрАСЗ”.
Український автопром досі не має довгострокової програми розвитку, натомість – збиткові підприємства, застарілі моделі машин, проблеми із поставками комплектуючих.
Не дивно, що бурю емоцій у керівництва автозаводів викликало введення минулого місяця спецмит на ввезення автомобілів.
Ця новина досі не втратила актуальність, адже підтримується прогнозами влади, надіями виробників, претензіями імпортерів, погрозами СОТ.
Днями міністр Прасолов висловив переконання, що ефект від впровадження мит “буде і стане відчутним восени”.
Та ефект вже є. З моменту набрання чинності мит в Україні практично зупинилося ввезення автомобілів, українці скуповують імпортні авто, боячись подорожчання іномарок після закінчення складських запасів, а доля імпорту на ринку нових машин навіть зросла.
Однак автовиробники не втрачають оптимізм, адже поряд з митами, влада обіцяє підтримати галузь держзамовленнями, навіть закріпивши ці наміри законодавчо.
Ще одним позитивним сигналом для автопрому став приїзд в Україну представників Організації ООН із промислового розвитку, які підписали з Асоціацією “Укравтопром” наміри про створення Автомобільного кластеру у Запорізькій області.
Кілька питань стосовно ситуації на ринку та нового проекту, який створюватиметься за підтримки Словенського уряду, “Реальна економіка” задала президенту Асоціації “Укравтопром” Михайлу Борисовичу Резніку.
На жаль, конкретики, у відповідях було не багато, ймовірно тому, що проект перебуває у стадії розробки.
Не надто щедрі в “Укравтопромі” були і на оцінки ситуації на ринку через введення мит та прогнози щодо майбутнього галузі.
Так, у Асоціації відмовилися озвучити якісь цифр стосовно того, чи зросли продажі вітчизняних авто із запровадженням спецмит, чи збільшилася контрабанда автомобілів, які обсяги виробництва машин необхідні внутрішньому ринку.
Водначас директор “Укравтопрому” не скупився на поради щодо того, як залучити інвестора в Україну, а також більш ніж натякнув, що ідея створення українського автомобіля приречена на провал.
– Мінекономіки та Організація Об’єднаних Націй з промислового розвитку (UNIDO)спільно реалізовуватимуть проект із створення спеціального автомобільного кластеру. Як народилася ідея створення кластеру в Україні?
– Асоціація автовиробників України “Укравтопром” в рамках двостороннього співробітництва зі Словенським автомобільним кластером отримала пропозицію від словенської сторони реалізувати в Україні програму ділового партнерства UNIDO з виробниками комплектуючих для автомобільної промисловості.
Одним з донорів проекту, що реалізовуватиметься в Україні, є уряд Словенії. Словенія має позитивний досвід реалізації аналогічного проекту як в своїй країні, так і на території нашого великого сусіда – Російської федерації”.
– З якою метою вирішили створити автокластер?
– Мета нашої Програми Партнерства полягає в розвитку дрібних і середніх постачальників автомобільних компонентів, шляхом підвищення конкурентоспроможності їх виробництва і кваліфікації місцевих трудових ресурсів та створення перспектив інтеграції у глобальні мережі поставок для багатонаціональних компаній.
– Відомо, що кластер в Запоріжжі будуватиметься за рахунок гранту від UNIDO та коштів уряду Словенії та України. Про які суми йдеться? Чи планується з української сторони залучення коштів приватного інвестора? Якою буде структура майбутнього автокластеру?
– В якості платформи для реалізації Проекту експертами UNIDO була обрана Запорізька область. Про деталі проекту говорити зарано. Попередньо проект розрахований на три роки. Сьогодні UNIDO вивчає існуючу ситуацію в автопромі України, визначає формат співпраці з українськими партнерами та майбутніми суб’єктами цієї програми.
На початку літа ми очікуємо ще на один візит міжнародних експертів в Україну, де наші партнери матимуть можливість, на місці ознайомитись з предметом, проведуть перші зустрічі з майбутніми учасниками проекту. А вже у липні в Києві будуть оголошені всі нюанси, включаючи пропозиції експертів UNIDO, програму реалізації проекту.
– Резонансною подією на ринку у минулому місяці стало введення спецмит на ввезення з-за кордону нових авто. Цей крок викликав хвилю протесту з боку імпортерів, які анонсували подорожчання машин на 8-15%. Ціни таки зросли, хоч і не так відчутно. Ваш прогноз, на скільки подорожчають автомобілі після закінчення складських запасів?
– Ми добре пам’ятаємо, як підвищувалися ціни на автомобілі після зменшення ставок ввізного мита у 2,5 рази. Навіть зміна географії поставок, а з нею і митних режимів, однакових моделей авто не змінює їх відпускних цін в Україні. Мова йде про поставки в Україну іномарок, що раніше вироблялись у Європі, у Кореї, а зараз виготовляються в Росії і ввозяться в нашу країну взагалі без обкладення ввізним митом.
Головними аргументами при ціноутворенні є конкуренція та попит. Сьогодні і у найближчому майбутньому ціни будуть залежати від обраної маркетингової стратегії оператора автомобільного ринку.
– Чи піднімуть ціни на авто вітчизняні виробники?
– Представники заводів, а також їх дистриб’ютори вже неодноразово заявляли про гарантію непідвищення цін. (в більше десятка салонах дилерів, з якими встигли поспілкуватися кореспонденти РЕ – ціни на авто вже зросли в межах 10% – ред.)
До речі, будь-де у світі національне виробництво апріорі є неформальним регулятором конкурентної середи та гарантом справедливих цін на внутрішньому ринку. В країнах де є розвинутим власне виробництво автотранспорту, ключовим регулятором внутрішніх цін на авто є ринкова пропозиція місцевого товару.
Що відбувається, коли власне виробництво втрачає свої позиції? Споживачам нав’язують несправедливі та необґрунтовано високі ціни. Давайте згадаємо “славнозвісну” історію з гречаною крупою. Залишившись без власного продукту, українці вимушено переплачували за імпортну крупу із Китаю. Те саме відбувається і на автомобільному ринку.
– Нещодавно стало відомо, що після підписання Угоди про Асоціацію мита на авто будуть поетапно знижуватися. Чи встигнуть вітчизняні виробники використати переваги?
– Розуміючи політичну важливість цього питання для України, “Укравтопром” взяв активну участь у консультаціях щодо формування економічної частини цього документу, а саме Угоди про ЗВТ між Україною та ЄС.
В результаті ми розробили положення щодо перехідного періоду для автопрому, в продовж якого мита на автотранспорт будуть поступово знижуватись.
Якщо динаміка змін у державній промисловій політиці буде збережена, ми зможемо використати євроінтеграційні процеси для модернізації та розвитку потенціалу автовиробництва в Україні.
– За задумом ініціаторів розслідування, в наслідок якого ввели спецмита, подорожчання імпорту стимулюватиме автоконцерни відкривати виробництво в Україні. Чи оголошував хтось із іноземних виробників схожі наміри?
– Завдання спеціальних заходів – це тимчасовий захист місцевого виробника від можливих та існуючих загроз.
Українські виробники зазнали значних втрат, вони опинились перед загрозою припинення або навіть закриття виробництв і скорочення працюючих. В такий ситуації СОТ надає право використовувати державі захисні заходи, чим Україна і скористалась.
– Що повинно змінитися, щоб інвестор був зацікавлений у будівництві заводу в Україні?
– Це питання створення умов, за яких інвестувати у виробництво автомобілів буде вигідніше ніж в реалізацію готової продукції, тобто питання привабливого інвестиційного клімату.
– Яких конкретних заходів потрібно вжити?
– Ми аналізували світовий досвід, і вважаємо, що є декілька найефективніших заходів для створення привабливих умов для індустріальних інвесторів.
Потрібно запровадити компенсацію відсотків за користування кредитами до рівня облікової ставки НБУ, та ввести систему відшкодування ввізного мита, сплаченого при імпорті матеріалів та комплектуючих виробів, які використовуються для виробництва продукції, призначеної для експорту.
Крім того, інвестору за кожне створене або відновлене робоче місце повинна виплачуватися винагорода, також має зрости обсяг держзамовлень.
Ефективними заходами були б звільнення від ввізного мита та ПДВ операцій із ввезення обладнання та комплектуючих виробів до нього, якщо вони імпортуються для модернізації та створення нових виробництв та звільнення від оподаткування прибутку, що реінвестується в розширення виробництва, переоснащення матеріально-технічної бази та запровадження новітніх технологій.
– Для покращення ситуації в автопромі потрібні якісь дії не лише держави, а і самих виробників. Чи планують вони впровадження нових програм, наприклад, авто в лізинг? Чому в планах автозаводів немає розробки власного автомобіля. Що для цього потрібно?
– У світі майже не залишилося національних брендів. Транснаціональна кооперація є головною рисою сучасного автомобільного виробництва.
Розробка нової моделі автомобіля коштує мільярди доларів і охоплює не лише різні країни, а й різні континенти. Неможливо розробляти нову модель не маючи також потужної міжнародної маркетингової мережі.
Тому головним в питанні створення потужного автопрому в країні є наявність або пошук стратегічного партнеру/партнерів з боку транснаціональних автомобільних корпорацій. А це знов таки питання привабливого інвестиційного клімату в галузі.